Андрій Герус, голова Асоціації споживачів енергетики та комунальних послуг

Розширена нарада РНБО – про три енергетичні кризи, які хочуть створити для України.

У п`ятницю відбулася розширена нарада членів РНБО під головуваваням Президента з питань енергетичної безпеки. Це була саме нарада, тому формальних рішень, затверджених Указом не було. Думаю, саме такий формат доцільний для визначення потенційних ризиків/загроз і дій на випередження. А у разі необхідності через два тижні можливе засідання РНБО із відповідними формальними рішеннями.

Потенційні ризики:

  1. Спроба створити паливну кризу – обмеження постачання нафтопродуктів із Росії.

В 2014-2015 рр. Україна 9 місяців жила взагалі без поставок нафтопродуктів із Росії. Але попри гучні гасла «Геть від Москви» та «Прощай немытая Россия», обсяг поставок із Росії дизеля та скрапленого газу останні 3 роки стрімко зростав.

В кінці минулого року в Україні був оголошений воєнний стан, але поставки російських нафтопродуктів досягли свого піку – понад 40% нашого ринку. А це вже не просто можливість дешевшого ресурсу, це вже залежність.

Тепер Росія вже на третій тиждень каденції нового Президента різко обмежила поставки нафтопродуктів в Україну на 30%-50%, намагаючись створити кризу та дестабілізацію паливного ринку.

Зараз на ринку профіцит, попит у червні низький, тому є час переорієнтуватися. Головна задача – мати диверсифіковані джерела поставок нафтопродуктів до початку збору урожаю, коли буде зростати попит на пальне.

Сам факт, що за попереднього президента обсяги поставок із РФ стрімко нарощувалися, а при новому вже на третьому тижні запроваджені обмеження – є цікавим та показовим для всіх думаючих людей.

  1. Спроба створити кризу в електроенергетиці.

З 1 липня має бути запроваджена нова модель ринку електричної енергії. Модель абсолютно нова, яка переводить ціноутворення із помісячного на погодинне, позбавляє державу права регулювати виробництво та оптовий ринок електричної енергії. Все мало би працювати самостійно у автоматичному режимі.

Але усім зрозуміло, що новий ринок непідготовлений, він не зможе працювати із 1 липня. Немає готових протестованих ІТ-платформ, немає повного вторинного законодавства, збережена велика монополізація ринку. Очевидно, із перших днів такого ринку буде збій систем, непрогнозовані цінові стрибки, неможливість функціонування енергетики у правовому полі, можливі відімкнення електроенергії, зокрема для об`єктів критичної інфраструктури.

Спікер парламенту А.Парубій пообіцяв поставити у вівторок на голосування законопроект про відтермінування ринку.

Позиція уряду та міністра енергетики Насалика, що можна і так вводити новий ринок. Багато депутатів орієнтується на позицію уряду, який несе відповідальність за цю реформу. За негайне безумовне введення нового ринку виступає і ДТЕК, які виступають сильним драйвером багатьох процесів. Побачимо, що буде із голосами завтра.

  1. Спроби створити газову кризу (із закінченням транзитного контракту «Газпром» –«Нафтогаз» у січні 2020 р).

Із припиненням транзиту в Східній Європі може виникнути дефіцит газу і ми не зможемо закуповувати газ із Європейських країн. Для уникнення дефіцитів потрібно мати підвищені запаси газу у підземці, механізми забезпечення цього обговорювалися на нараді.

Висновок.

Таким чином, Україні спробують створити три енергетичні кризи за наступні 7 місяців: нафпродуктову кризу (червень-липень), кризу в електроенергетиці (липень-серпень) та газову кризу (січень), спричинивши дефіцити та зростання цін, яке вдарить по українських споживачах та українській економіці. Ціна питання 2%-3% ВВП. Наскільки ці 3 процеси спільно організовані та скоординовані, не скажу, але може бути всяке. Якщо перше та третє – це дії недружнього сусіда, то проблема електроенергетики – це результат дій українських резидентів. Сподіваюсь, уряд, найбільші фракції парламенту, ДТЕК та Р.Л.Ахметов розуміють, що роблять і усвідомлюють свою відповідальність за такі процеси.

Ми точно всі ризики розуміємо і працюємо для їх мінімізації. Єдине, у вас просили би трохи довіри. Бо недружні опоненти обов`язково будуть говорити, що відтермінування нового ринку це лише у інтересах Коломойского. Але запевняю, ми будемо діяти не в інтересах заводів, які споживають менше 4% української електроенергії, а в інтересах усієї держави, економіки та усіх споживачів, які споживають 100% електроенергії, нафтопродуктів та газу.

Джерело: Andriy Gerus