Держрегулювання цін скасували в умовах монополізованої економіки – експерт

Експерт попередив про можливе зростання цін на продукти

Скасування державного регулювання цін на продукти харчування насправді може призвести до різкого подорожчання цих товарів, оскільки в Україні немає запобіжників цінових коливань. Про це заявив генеральний директор української асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко у своєму Facebook.

«Державного регулюванню цін на соціальні продукти з 1 липня немає. Це не означає, що одразу ціни почнуть зростати. Але у нас немає запобіжників цінових коливань, які в нашій країні можуть вимірюватись десятками відсотків. До речі, на ті ж самі продукти в розвинутих країнах таких стрибків вверх-вниз немає. А у нас міністерство аграрної політики і продовольства постійно вказує на те, що ринкам притаманні «сезонні коливання цін», навіть коли вони спостерігаються поза сезоном», – підкреслив Дорошенко.

За його словами, щоби відповідати «європейським стандартам», скасовуючи одне, слід замінити його іншим, а в Україні таке не відбувається.

«Тому уряд був зобов’язаний замість державного регулювання запровадити одну з трьох систем, притаманних Європейському Союзу чи Сполученим Штатам. Якщо ми хочемо підтримати ринок через виробника, то збільшуються субсидії. Але таким чином ми робимо систему непрозорою, тому що в українських умовах кінцевий споживач не отримає очікуваного здешевлення», – зауважив фахівець.

Щодо другого варіанту, він закликав підтримати виробника через зниження ставки ПДВ на продукти – середній рівень ставки податку на додану вартість в Європі – 5% і регулюється окремою директивою, а в Україні він становить 20%, тому українське борошно в Польщі коштує дешевше, ніж у нас.

«І третій варіант – це субсидії на продукти споживачам. В умовах, коли є база утримувачів субсидій на послуги ЖКГ, це лише технічне питання. В США такими субсидіями користується біля 20 мільйонів громадян, отримуючи в середньому понад 330 доларів на людину в місяць», – зауважив експерт.

На його переконання, через те, що кожен з цих кроків веде або до зменшення доходів, або до збільшення податків, то Кабінет Міністрів не бажає їх розглядати.

«Тобто питання не в європейській практиці, а в бажанні підтримати великих виробників. Ми ж розуміємо, що коли гроші потрапляють до бюджету, кожен з нас їх проконтролювати не може. У разі із зменшенням ПДВ або субсидіями на продукти, кожен покупець сам розпоряджається грошима, минаючи державний бюджет. У разі, коли не можемо ефективно розпоряджатись зібраними податками, їх необхідно просто зменшити. Перекладати ж відповідальність лише на Антимонопольний комітет за наглядом за ринковими умовами, в країні, де перемогли монополії, не є ефективним».

БЕЗ КОМЕНТАРІВ