Дмитро Тимчук, народний депутат України, керівник Центру військово-політичних досліджень, координатор групи «Інформаційний опір»

Щодо «розстрільних списків Тимчука»

Інформація групи ІС про те, що прокуратура Автономної Республіки Крим візьметься за археологів-громадян РФ, які проводять незаконні розкопки на анексованому українському півострові, викликала за поребріком чималий резонанс. ЗМІ зарясніли заголовками про «розстрільні списки Тимчука», фігуранти яких стануть об’єктом атаки з боку… СБУ (хоча я чітко написав – займається прокуратура, але що візьмеш з убогих, дивно, що вони не приплели «Правий сектор», просто фантастика).

Наведу свіжий приклад, чому ця тема є вкрай важливою і чому вона так нервує росіян.

Три дні тому, 29 червня 2017 року, в Державному музеї образотворчих мистецтв імені А.С. Пушкіна (Москва) відкрилася виставка «Пантикапей і Фанагорія. Дві столиці Боспорського царства». Сюжети про відкриття цієї виставки дали всі центральні російські ЗМІ. Детальна інформація про неї розміщена на офіційному сайті мера Москви.

На виставці представлені 450 експонатів, що розкривають історію Боспорського царства від 7 ст. до н.е. до 1 ст. н.е. Серед іншого, експонуються археологічні предмети з фондів Східно-Кримського історико-культурного музею-заповідника (м. Керч!). В окрему групу виділені «знахідки останніх років» (думаю, не треба утчонювати, що мається на увазі перш за все період з весни 2014 року, коли був окупований Крим).

Таким чином, ми маємо залізобетонні докази того, що окупанти незаконно вивезли (простіше кажучи, вкрали) з Криму пам’ятники, які є частиною Музейного фонду України. Це підле і цинічне порушення міжнародних норм. Воно нічим не відрізняється від злочинів гітлерівців, які вивозили культурні цінності з тимчасово окупованих територій.

Що показово. Куратором згаданої виставки є фігурант нашого списку – завідувач Відділом мистецтва і археології Античного світу ДМОМ ім. А.С. Пушкіна Толстіков Владімір Петрович, який веде незаконні (що стали такими після анексії) розкопки на території Криму.

В офіційних документах цивілізовані країни і міжнародні інститути прямо вказали – діяльність, що сприяє легалізації окупантів в Криму, є неприпустимою і буде каратися. Тож, я не раджу розслаблятися тим в РФ, хто не сприймає цю інформацію всерйоз. Всі особи, причетні до вивезення предметів археології, вже зараз як мінімум можуть вивчати практику життя під міжнародними санкціями. У перспективі можемо обіцяти їм зручні VIP-місця на лаві підсудних одразу за стрункими рядами кремлівської верхівки і російських військових-катів Донбасу.

Окупанти та їхні поплічники повинні чітко усвідомлювати – рано чи пізно відповідальність все одно настане. Ми розраховуємо на гранично жорстку публічну реакцію Міністерства культури, Міністерства юстиції та Міністерства закордонних справ України. Зокрема, цю проблему можна порушити на сесії ЮНЕСКО, яка сьогодні (2 липня, – ред.) починається в Кракові. Потурання в цих питаннях призведе до того, що все найцінніше окупанти під різними приводами з Криму вивезуть.

Порівняння з гітлерівцями тут є абсолютно доречним. Вони теж якийсь час почувалися непереможними і від душі давали волю «клептоманії окупантів». Чим все закінчилося – ми знаємо.

P.S. На скріншоті з репортажу російського каналу «Культура» про виставку в ДМОМ: сфагіон – поховання розчленованої туші коня. Це свідчення магічного ритуалу боспорців, покликаного допомогти у війні зі скіфами, головною ударною силою яких була кіннота.

Даний експонат виставки окремо згаданий на офіційному сайті ДМОМ, тобто, організатори прекрасно інформовані, що це за речі, і свідомо їх демонструють (це щоб потім не було виправдань, мовляв, ці кістки там випадково опинилися, їх хтось підкинув).

Знайшов дане поховання в 2010 році згадуваний В.Толстіков, після чого його передали в колекцію Керченського музею-заповідника, тобто воно офіційно стало елементом державної частини Музейного фонду України.

Це такий же елемент Музейного фонду України, як і експонати виставки «Золото скіфів» з кримських музеїв, які голландський суд офіційно визнав власністю України. У нинішньому контексті вивезення музейних речей з анексованого Криму до Росії – це одночасно постріл собі в ногу і явка з повинною.

Джерело: Дмитрий Тымчук

БЕЗ КОМЕНТАРІВ