Глава Української асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко

Що відбувається в країні, завжди можна зрозуміти по структурі роздрібної торгівлі. Цифри говорять яскравіше, ніж політики з екранів телевізорів. Асоціація постачальників торговельних мереж проаналізувала продажі непродовольчих товарів у структурі роздрібного товарообороту підприємств в Україні. Період дослідження включає 2008 – 2017 роки, тобто останні 10 років.

Частка витрат наших громадян на продукти складає 40%, а на непродовольчі товари – 60%, і цифри які ми приводимо є часткою від загальних роздрібних продажів продуктів і товарів. Але ця статистика не враховує торгівлю, яка йде через фізичних осіб-підприємців.
У 2008 році лідером продажів були автомобілі та автотовари, на які витрачалось 18% грошей українців. На бензин йшло 11%, на дизельне пальне – менше 5%, на фармацевтичні товари – 5%, на будівельні матеріали – 4%. Аудіо- та відеотехніка затягнули на 3% витрат, побутова техніка – також на 3%, парфумерія та косметика – на 2%, побутова хімія – на 1,2%, взуття – на 1% і комп’ютерна техніка – на 1%.
У 2017 році, через десять років, хітом продажів є фармацевтичні товари з часткою більше 9%. Тобто, за десять років ці товари збільшили свою частку майже в два рази. Автомобілі та автотовари зменшили свою питому вагу більше, ніж удвічі, і становлять 8% роздрібних продажів. Бензин зменшив свою частку також майже в два рази і становить трохи більше 6% роздрібних продажів. Витрати на дизельне пальне практично не змінилось. Значно більше, ніж раніше, українці стали витрачати на косметику. Ця група за 10 років збільшила свою частку в 2 рази і парфумерія й косметика складають 3,5% товарообігу. Ми менше будуємо та ремонтуємо, оскільки у 2008 році у товарообігу такі товари складали 3,9%, а в 2018 році – 3,5%. Відносно більше стали витрачати на побутову електроніку та аудіо- і відео, які збільшили свою частку на 0,5%, до 3,3%, та на 0,2%, до 3,2%.
Треба підкреслити, що за десять років у 2,5 рази збільшив свою частку стиснений та скріплений газ для автомобілів, і його доля в 2017 році дорівнює 2,3%.  Майже в 2,5 разу збільшилися продажі одягу,і його частка становить 2%. У три рази менше ми стали купувати книги, газети і журнали. Так, зокрема, у 2008 році їх частка складала 0,9%, а в 2017 році – 0,3%.
Статистика показує, що українське суспільство хворе, як в прямому, так і в переносному значенні. Якщо досліджувати піраміду Маслоу в Україні, то виявиться, що люди забезпечені, і то далеко не всі, продуктами, послугами ЖКГ та ліками, тобто потребами найнижчого рівня. Усі інші, а саме потреби в безпеці, соціальні, потреба в повазі та самовираженні, можливо, отримають наступні покоління.