Голова Національної Ради економічного розвитку Олексій Дорошенко

За даними Державної служби статистики, в квітні 2019 року в порівнянні з березнем подорожчало двадцять чотири продукти, або більше 77% соціального кошика.

Відбулось зростання вартості всіх видів овочів, хліба, молочної продукції, м’яса, окрім сала, більшості набору бакалії. Стали дешевшими п’ять продуктів, або 16% асортименту. Зменшилася ціна рису, гречки, сала, цукру і яєць. Не змінились ціни на яблука й олію, тобто на 7% продуктів.

Представляємо рейтинг продуктів, які найбільше подорожчали другого весняного місяця 2019 року, за офіційними даними.

ТОП-5 продуктів, які найбільше подорожчали:
1. Капуста – на 43,3%
2. Цибуля – на 29,7%
3. Буряк – на 16,7%
4. Морква – на 14,9%
5. Пшоно – на 14,8%.

М’ясні продукти подорожчали від 0,4% до 4,1%. Свинина показала найбільше зростання – на 4,1%, ковбаса – на 1,4%, філе куряче та морожена риба – на 0,8%, яловичина – на 0,7%, куряча тушка – на 0,2%.

Хлібний кошик став дорожчим від 0,8% до 1,3%. Білий хліб із борошна вищого сорту став дорожче на 1,3%, із борошна першого сорту та житній хліб – на 1,1%, батон піднявся в ціні найменше – на 0,8%.

Молочні продукти додали від 0,4% до 1%. Так молоко збільшило свою вартість на 0,4%, масло – на 0,5%, кисломолочний сир – на 0,7%, а сметана – на 1%.
За квітень на 4,9% подорожчала картопля.
На 0,8% зросла вартість ячної крупи, борошна – на 0,9%, макаронів – на 1,1%, манки – на 2,8%.

П’ятірка продуктів, які найбільше подешевшали в квітні:
1. Яйця курятини – на 11%
2. Рис – на 1,3%
3. Сало – на 1,2%
4. Цукор – на 0,7%
5. Гречка – на 0,6%.

Як ми зазначали, фактично не змінився за місяць цінники на олію й яблука. З цінами офіційної статистики за квітень 2019 року можна ознайомитись у таблиці.
За власним моніторингом Асоціації постачальників торговельних мереж другого місяця весни відбулося зростання цін на 87% соціальних продуктів. У порівнянні з кінцем березня, стрімко зросли в ціні овочі борщового набору. Саме вони зайняли всі позиції

ТОП-5 продуктів, які найбільше подорожчали за квітень у відсотках:
1. Цибуля – на 63,8%
2. Капуста – на 52,8%
3. Морква – на 30,1%
4. Картопля – на 23,4%
5. Буряк – на 19,1%.

Лідером здешевлення є курячі яйця, які за другий місяць весни «просіли» в ціні на 5,2%. Крім того зменшилася на 0,8% ціна на яблука, на 0,5% рису і на 0,3% яловичини.

Стабільно зростає вартість хліба. Хлібний кошик додав за місяць більше 1%. За квітень пшеничний хліб із борошна першого ґатунку зріс в ціні на 1,4%, житній хліб став дорожче на 1,3%, білий із борошна вищого ґатунку – на 1,2%, а батон подорожчав на 1%. Як бачимо, тенденція, що найдешевші сорти хліба зростають більшими темпами, ніж середнього сегменту, зберігається.

Молочні продукти подорожчали від 0,4% до 0,6%. Так сметана додала 0,6%, вершкове масло – 0,5%, а молоко й кисломолочний сир – 0,4%. І це в умовах падіння вартості закупівлі молока у виробників.

Уся бакалія подорожчала від 0,1% до 4,6%. Як ми зазначали вище, виняток склав рис, ціна якого знизилася на 0,5%. У той же час гречка та олія стали дорожчі на 0,1%, цукор – на 0,3%, манка – на 0,5%, макарони – на 1%, вартість борошна зросла на 1,1%, ячна крупа – на 1,4%, а пшоно – одразу на 4,6%. Саме пшоно є рекордсменом із подорожчання серед усіх соціальних продуктів за останні п’ять років. І воно залишається лідером і надалі.

Овочі борщового набору шалено стрибнули за квітень, став дорожче від 19,1% до 63,8%.

У квітні м’ясо повернулося до зростання вартості та додало від 0,3% до 1%. Тільки яловичина, як ми зазначали раніше, подешевшала на 0,3%. Морожена риба додала 1%, свинина – 0,7%, варена ковбаса – 0,6%, філе й тушка курятини – 0,4%, і сало – 0,3%.

За підсумками квітня інфляція, у річному вимірі, зросла до 8,8%. У травні ми побачимо сповільнення споживчої інфляції, яка ще більше знизиться у червні. Однак за підсумками 2019 року, як і прогнозувала Асоціація постачальників торговельних мереж наприкінці минулого року, вона становить від 8 до 9%. Що практично співпадає з уточненими прогнозами Уряду.

Коли ціна на овочі в Україні була значно нижче від європейської, то коливання вартості було пов’язано з декількома причинами, головною серед яких було розподілення попиту та пропозиції. Коли ціна на вітчизняні продукти зросла до рівня країн ЄС та перевищила їх, а коливання цін стало ще більш значним і дорівнює сотням відсотків за два-три місяці, то це означає, що в країні зруйновані цивілізовані відносини між державою, виробником, торгівцем та споживачем. І їх необхідно будувати, як це відбудовано в Європі.

Джерело: Олексій Дорошенко