Глава Української асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко

Коли парламент збирається на черговий пленарний тиждень, а Уряд узгоджує проект бюджету на 2019 рік, слід знов виміряти середню температуру в лікарні, тобто порахувати споживчу інфляцію. Не секрет, що найбільше дорожчають продукти, які є найдешевшими, тобто соціальні, оскільки попит на них збільшується через зниження купівельної спроможності українців.

Поки очікуємо офіційну статистику за жовтень, власне дослідження Асоціації постачальників торговельних мереж показало підвищення вартості 2/3 продуктів.
А у жовтні, за нашим моніторингом цін, хліб подорожчав від 1 до 2%: хліб пшеничний із борошна першого ґатунку – на 2%, а всі інші сорти хліба додали по 1%. Раніше ми робили прогноз щодо подорожчання хлібу з вересня по грудень до 10%. Це справджується, оскільки Держстат за вересень показав 3% зростання, а моніторинг Асоціації – від 1 до 2% за жовтень. Таким чином маємо менше 5% за половину шляху.
Оскільки крупи є найдешевшим продуктом у нашій країні та люди відмовляючись навіть від хліба переходять на них, то їх вартість зростає випереджаючими темпами. Тому підвищення вартості пшона на 6%, пшеничного борошна на 4%, манки й яєць на 3%, ячної крупи і макаронів на 2%, рису на 1% навіть не дивує. А от соняшникова олія не змінилась у ціні, а гречка та цукор навіть подешевшали відповідно на 5% і 1%.  Молочні продукти також піднялись в ціні: молоко і сири додали по 2%, а вершкове масло і сметана по 1%.
Якщо хтось і може зупинити курку, то це під силу лише Антимонопольному комітету, оскільки не зважаючи на рекордні аграрні субсидії й цього року у жовтні філе курятини зросло в ціні на 5%, курка в тушці на 3%. За підсумками 2018 року Миронівський хлібопродукт може отримати більше 1млрд грн із державного бюджету, і це при тому, що усі види птиці, включаючи курку, складають лише 2,1% від загального роздрібного товарообігу в 2017 році. Минулого року МХП отримав біля 30% від загальної суми дотацій передбачених аграріям, тобто в 14 разів більше за частку в роздрібному продажі. У той же самий час ті, кому аграрні дотації не доходять, не так сильно піднімають вартість своєї продукції. Так яловичина, варені ковбаси і риба подорожчали на 1%. Вартість сала за місяць не змінилась, а свинина навіть подешевшала на 2%.
За карколомними стрибками овочів ми спостерігали весь місяць і в підсумку за місяць цибуля показала +9%, картопля +7%, капуста -6%, буряк -7% і морква -8%. Але коливання вартості цибулі за місяць були суттєвими, коли спочатку за тиждень вона подорожчала на 20%, а потім подешевшала.