Обидві компанії, які боролисяу за право реконструювати Шулявський міст, мають стосунок до одного народного депутата – Максима Микитася

Шулявський міст у Києві, який є важливим транспортним вузлом не лише столиці, а й України, розіграли на непрозорому аукціоні між двома пов’язаними між собою фірмами, які виводять на одного народного депутата – Максима Микитася. Він – добрий знайомий мера Києва Віталія Кличка, який неодноразово ставав на захист проблемних забудов. Про це йдеться у розслідуванні програми «Схеми» (спільний проект Радіо Свобода і телеканалу UA: Перший).

Побудували Шулявський міст понад 50 років тому, але реконструювали його лише один раз – ще за часів радянської України. За період незалежності під ним щонайменше тричі спалахували пожежі, внаслідок яких пошкодились опори і міст втратив частину так званої несучої здатності.

У 2015 році екcпертиза «Київавтодору» показала: Шулявський міст – у передаварійному стані та потребує термінового ремонту. Але у лютому 2017 року, так його і не дочекавшись, частина огорожі конструкції таки обвалилась. На щастя, ніхто не постраждав.

Тоді мер Києва Віталій Кличко пояснював: міст був не в аварійному стані, а просто «втомився».

«Це велика реконструкція, яка займе, може бути, півтора-два роки. І кошти, я думаю, вимірюються в більш ніж півтора мільярди гривень», – такі прогнози робив Кличко у лютому минулого року.

Утім, ремонтувати вирішили не лише сам міст, а й змінювати всю розв’язку. Через рік після обвалу взялися шукати підрядника, який мав втілити проект у життя. Його вартість оцінили у 600 мільйонів гривень, але відкрито визнали, що фінальна ціна проекту може сягати півтора мільярда гривень.

Для вибору підрядника профільне комунальне підприємство «Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд м. Києва» оголосило тендер, на який свої заявки подали чотири компанії, дві з яких, утім, відхилили і не допустили до конкурсу.

Першу – фірму «Альтіс-Спецбуд», – через низку невідповідностей у поданих документах. А от заявку «Мостостроя» – відхилили з суто формальних причин. А саме – надаючи як приклад подібного досвіду договір про виконання аналогічних робіт в минулому, фірма не подала додатків до нього. І хоча організатори тендера запевняють в існуванні такої вимоги, у «Мостострої» наголошують на її відсутності у тендерній документації.

​«Для нас було здивуванням, що заявки двох провідних компаній у сфері мостобудівництва відхилили, а до наступного туру вийшли компанії, які нікому не відомі», – розповів «Схемам» керівник «Мостостроя» Юрій Шупік.

Між тим ненадання додатків до минулих договорів стало перепоною не для всіх. Одна з компаній, які вийшли у фінал, – «Спецбуд-Плюс» – теж їх не мала, але на відміну від «Мостостроя», тендерний комітет вирішив цього не помітити. Ба більше, комітет заплющив очі і на документ із ознаками підробки, який подала фірма «Спецбуд-Плюс» і на аукціон фірму допустив. Це відгук-рекомендація, який компанія надала як підтвердження успішного виконання подібного ремонту. Зокрема, розв’язки поблизу мосту Патона в Києві. Та як виявилось, цей документ має низку відвертих ознак підробки. У ньому не вказана дата складання відгуку та стоїть підпис директора, який звільнився ще 4 роки тому. І, схоже, нашвидкоруч підроблений і сам бланк, адже у «шапці» неправильно написали слово «Україна».

Журналісти «Схем» поїхали за місцем реєстрації компанії «Спецбуд-Плюс». Утім, знайшли там лише гуртожиток. Також спробували зв’язатись із представниками фірми за номером, вказаним в офіційному реєстрі юридичних осіб та тендерній заявці компанії. Але і там журналістам ніхто не відповів.

Зрештою, «Схемам» вдалося розшукати директора «Спецбуд-Плюс» Олександра Єфімчука. На питання, чому його фірма подала на конкурс підроблений відгук, він телефоном зазначив, що «йому важко прокоментувати ситуацію».

Експерт з тендерних закупівель Михайло Невдаха пояснює: «Для того, щоби тендер взагалі міг відбутися, має бути хоча б дві компанії. Тобто одна компанія бере іншу з собою, з якою вони вже трохи домовились, і вони вже вдвох, маючи повний пакет документів кожна, беруть участь в аукціоні».

Фінальний аукціон щодо тендера на ремонт розв’язки відбувся 7 червня і тривав 16 хвилин. Головним питанням було – хто з двох фіналістів запропонує найнижчу ціну і отримає перемогу на шістсотмільйонному тендері? Аналізуючи конкурс, експерт з тендерних питань Михайло Невдаха помітив одну цікаву деталь у діях представників фірми «Спецбуд-Плюс».

«Компанія, яка мала меншу ціну, повинна була робити перший крок в аукціоні, але не скористалась ним, хоча могла за цей рахунок свою пропозицію залишити переможною. Через це аукціон виглядає дещо фіктивно, бо вона випустила конкурента вперед, а потім вони вже ніяк не змогла його наздогнати за три кроки аукціону», – зазначає Михайло Невдаха.

Остаточна пропозиція «Спецбуд-Плюс» виявилася дорожчою всього на тисячу гривень. Таким чином переможною виявилась ставка фірми «Північно-український будівельний альянс».

Досліджуючи історію цього конкурсу і вивчаючи його учасників, «Схеми» виявили, що обидві компанії, які боролисяу фіналі за право реконструювати Шулявський міст, мають стосунок до одного народного депутата – Максима Микитася.

 «Схеми» віднайшли низку доказів його пов’язаності із фірмою-переможцем.

По-перше, офіційним власником компанії «Північно-український будівельний альянс» є Андрій Якусевич, який, згідно з сайтом Верховної Ради, – помічник народного депутата Максима Микитася. По-друге, поштова адреса фірми збігається з фактичною адресою компанії «Укрбуд Девелопмент». Сам Микитась вказував цю фірму у своїй власності у декларації за 2017 рік.

А, по-третє, окрім формальних ознак, переможець тендера міцно пов’язаний із забудовним бізнесом родини Микитася фінансовими зв’язками. «Схеми» проаналізували фінансову документацію фірми «Північно-український будівельний альянс» і виявили, що лише з початку 2017 року ця компанія отримала підрядів від «Укрбуд Девелопменту» та компаній дружини Микитася загалом на 1 мільярд 300 мільйонів гривень. Це – близько 60 відсотків від всіх її фінансових надходжень.

Власник «Північно-українського будівельного альянсу» Андрій Якусевич не спростовує, що його компанія часто виступає підрядником на забудовних проектах депутата Микитася та «Укрбуду».

«Укрбуд Девелопмент» був і є нашим замовником на багатьох об’єктах. У зв’язку з цим ми отримуємо від них гроші за виконані роботи», – розповідає він.

Якусевич переконує, що розв’язку на Шулявці реконструюватимуть своїми силами. Запевняє, що на це вистачить власних потужностей.

Примітно, що згадка про те, що Якусевич – помічник депутата Микитася на громадських засадах, була на сайті Верховної Ради до 21 червня, утім, після того, як журналісти проявили цікавість до цього зв’язку, раптово зникла.

Водночас «Схемам» вдалося встановити не лише те, що фірма-переможець має стосунок до Микитася. Але і встановити той факт, що його основний конкурент – компанія «Спецбуд-Плюс» – також пов’язана із народним депутатом. Проаналізувавши фінансово-господарську діяльність цієї фірми, виявилось, що «Спецбуд-Плюс» із 2017 року отримала понад півтора мільярда гривень від фірм з орбіти народного обранця та його дружини. А це – 90 відсотків від усіх грошових надходжень компанії.

Така пов’язаність переможця тендера та його єдиного конкурента свідчить про можливе порушення законодавства, наголошує експерт з тендерних закупівель Михайло Невдаха.

«Якщо такі компанії пов’язані, то це вже є антиконкурентні узгоджені дії. Це заборонено законодавством: законом про захист економічної конкуренції та законом про публічні закупівлі», – зауважує він.

«Схеми» звернулися за коментарем і до самого Максима Микитася, однак на численні дзвінки та повідомлення на момент ефіру він не відповів ані усно, ані письмово.

Нагадаємо,  у серпні 2017 року мер Києва Віталій Кличко  прилетів з Неаполя до Києва на приватному літаку разом із відомими столичними забудовниками. Зокрема, на облавку літака був і нардеп та екс-керівник державної корпорації «Укрбуд» Максим Микитась.