Депутат від ВО «Свобода» Юрій Левченко

Часто коли ми боремося проти незаконних забудов столиці, люди мені кажуть, що, мовляв «ви ж народний депутат, маєте не тільки фізично блокувати незаконні забудови, а й змінювати законодавство, щоби до цього не доходило». Насправді ми й так це робимо й попри те, що ми в абсолютній меншості у Верховній Раді, нам вдається проштовхувати позитивні зміни в містобудівному законодавстві. Про останній такий випадок хочу розповісти більш детально.

16 листопада Верховна Рада ухвалила в першому читанні законопроект 6403 щодо змін до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Ще на початку 2017 року, дізнавшись, що у відповідному Комітеті Верховної Ради готується законопроект у даній сфері, та ознайомившись із первинним, «чорновим», проектом, я помітив у ньому низку негативних норм, які б іще більше полегшили і так солодке життя злобудовників та дали б широкі можливості для неоднозначного трактування законодавства й ухилення від виконання відповідних вимог.

Тож, найперше ми долучилися до роботи над цим проектом, аби максимально прибрати всі негативні моменти, тому більшість зусиль пішла якраз на це. Знаючи про існування величезного будівельного лобі в парламенті та те, що влада в будь-якому випадку буде протискати цей законопроект, оскільки він важливий для визначення рейтингу Doing Business, активно взялися за проект, щоб його покращити.

Аби мати можливість максимально прибрати негатив та протиснути якомога більше нових положень, потрібних для боротьби із недоброчесними забудовниками, я не просто долучився до роботи над законопроектом, а й увійшов до його авторського складу.

Нам вдалося прибрати багато одіозних норм, але хотів би окремо згадати деякі позитивні моменти, які з’явилися в проекті завдяки нашій роботі:

– Ліквідація корупційної практики ухвалення детальних планів територій (ДПТ), які суперечать Генплану (ст. 18 проекту). Проект чітко передбачає, що функціональне призначення території в ДПТ і Генплані не повинні відрізнятися, а якщо в Генплані певна територія має кілька функцій, то і в ДПТ вона зберігає ці функції (а не на вибір замовника ДПТ, як тепер). Чинна сьогодні норма про те, що ДПТ УТОЧНЮЄ Генплан якраз і дає можливість злобудовникам протискати бажані для них ДПТ;

– Передбачається, що ДПТ, Генплани та інша документація не будуть розроблятися за кошти інвесторів-забудовників, як зараз, а виключно за кошти державного та місцевих бюджетів (стаття 10). Це крок до підвищення відповідальності влади та усунення сьогоднішньої практики розробки відповідної документації не для підвищення комфорту проживання місцевих мешканців (як це повинно бути), а лише для задоволення комерційних інтересів злобудовників;

– Пропонується, що ДПТ міститимуть схему визначення містобудівних умов та обмежень (МУО) і функціональні зони у великому масштабі, що дасть можливість визначити функцію конкретної території. Також до ДПТ будуть додані текстові матеріали, які міститимуть МУО, що дасть можливість чітко бачити, який об’єкт може бути розміщений на певній території. Ці матеріали будуть у вільному доступі (стаття 8-1) і таким чином, по кожній ділянці можна буде побачити допустимі параметри можливого майбутнього об’єкта містобудування;

– Проект пропонує забезпечити публічний доступ до містобудівної документації (використовую нині чинний термін) як до її графічної, так і текстової частини (стаття 8-1). Це дуже важливий момент, адже наразі, навіть під час проведення громадських слухань щодо проекту певного ДПТ, доводиться використовувати механізм депутатських звернень, аби отримати весь проект ДПТ хоча б в електронній формі;

– Передбачається повернення інституту врахування інтересів громадськості та запровадження реального механізму врахування пропозицій людей. Це замінить недолугі існуючі громадські слухання за принципом: «Послухали громадськість, а зробили, як хотіли!»;

– Проект пропонує ліквідувати ганебну практику погодження відступлень від державних будівельних норм (ДБНів) радою при Мінрегіоні, адже велика кількість обов’язкових сьогодні вимог при будівництві вписана в законопроекті, тобто «піднята» на рівень закону. Це не тільки зумовлює обов’язковість відповідних норм та неможливість відступу від них, а й ліквідовує корупційну складову, яка існує при погодженні відступів від ДБНів наразі.

Навіть наявність лише вищезазначених змін можна було б вважати великим кроком вперед на шляху в боротьбі з незаконним та недоброчесним будівництвом, але є й низка інших позитивних моментів, які ми також змогли вписати, про що детальніше напишу згодом.

Звісно, проект є далеко не досконалим, він також містить багато норм, які мені дуже не подобаються. Але якщо комусь здається, що з цією Верховною Радою вдасться геть перекрити злобудовникам кисень, щоб вони повністю враховували інтереси громади і діяли виключно в межах закону, то вимушений вас розчарувати, ви помиляєтесь.

Раніше я повідомляв про законопроект 4733-1 (нині закон, який набув чинності 10.06.2017), до якого нам вдалося протиснути величезну кількість свої правок (https://www.facebook.com/Y.V.Levchenko/posts/1016275048503905). І хоча було багато критики цього проекту, зараз можу констатувати, що застосування на практиці відповідних змін дало великі позитиви, якими ми з громадськістю вже змогли скористатися в боротьбі з незаконними забудовами (наприклад: https://www.facebook.com/Y.V.Levchenko/posts/1085702674894475).

Але, безперечно, в законопроекті 6403 (http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=61676) ще є багато чого виправляти і ми готуємо відповідні поправки до другого читання. Тому закликаю всіх бажаючих надсилати свої пропозиції щодо вдосконалення даного проекту на цю адресу: [email protected] (до 15:00 29 листопада), аби ми разом змогли зробити його кращим і водночас ще більш незручним для злобудовників.

Р. S. Окремо хотів би подякувати Tania Chernyshenko за всю її роботу по цьому законопроекту!

 Джерело: Юрій Левченко

БЕЗ КОМЕНТАРІВ